EÚ štítky

Európska komisia zavádza od 1. novembra tohto roka povinné označovanie pneumatík informačnými štítkami a zjednocuje spôsob testovania pneumatík. Štítky budú spotrebiteľov informovať o úspornosti, priľnavosti za mokra a hlučnosti pneumatiky.


Zjednotené kritériá

Podľa príslušnej európskej smernice musí každý výrobca aj dovozca dodržiavať označovanie pneumatík podľa jednotného testovacieho systému. Cieľom tohto opatrenia je zabezpečiť porovnateľné informácie o pneumatikách jednotlivých výrobcov.

Nové pravidlá sa týkajú iba pneumatík pre osobné, ľahké úžitkové a ťažké nákladné vozidlá. Zo smernice sú vyňaté profesionálne off-roadové a pretekárske pneumatiky, pneumatiky s hrotmi, náhradné a dojazdové pneumatiky, protektory, obutie pre vozidlá registrované prvýkrát pred 1. októbrom 1990, pneumatiky s rýchlostným indexom do 80 km/h a pneumatiky s priemerom do 254 mm a viac ako 635 mm.

Informačné štítky budú od novembra povinné, smernica však umožní dopredaj pneumatík vyrobených do 1. júla 2012 aj bez nich. Ako sa testujú pneumatiky


1. Úspornosť

Úspornosť pneumatiky priamo súvisí s jej valivým odporom. Čím je odpor pneumatiky nižší, tým menej energie vyžaduje a o to viac klesá aj spotreba.

Na testovacom bubne sa simuluje jazda pri rýchlosti 80 km/h so zaťažením, ktoré zodpovedá 80 % indexu nosnosti pneumatiky.


2. Priľnavosť na mokrom povrchu

Európska smernica stanovuje testovacie podmienky, a to teplotu, stav povrchu, výšku vodného filmu a rýchlosť:

zimné pneumatiky: teploty v rozpätí 2°C až 20°C
letné pneumatiky: teploty od 5°C do 35°C
výška vodného filmu: 0,5 až 1,5 mm
vozidlo je vybavené systémom ABS a brzdí z rýchlosti 80 km/h na rýchlosť 20 km/h


3. Vonkajšia hlučnosť

Vonkajšiu hlučnosť pneumatiky v decibeloch (dB) merajú mikrofóny, ktorých umiestnenie definuje európska legislatíva. Mikrofóny zaznamenávajú akustickú hlučnosť vozidla, ktoré okolo nich prechádza rýchlosťou 80 km/h.